Παρασκευή 7 Οκτωβρίου 2016

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΧΗΜΕΙΑΣ Α ΛΥΚΕΙΟΥ (4ο ΣΚΕΛΟΣ)

3.9.  Κριτήρια αξιολόγησης
Παράδειγμα κριτηρίου σύντομης διάρκειας
ΟΜΑΔΑ Α΄
Αντικείμενο εξέτασης:  Οξέα - βάσεις (ιδιότητες - ονοματολογία)

Στοιχεία μαθητή:
Επώνυμο: .................................................. Όνομα: ............................................
Τάξη: ........ Τμήμα: .........Μάθημα: ...................... Ημερομηνία: .......................

Ερωτήσεις:
1.  Κατά τη διαβίβαση ηλεκτρικού ρεύματος σε διάλυμα βάσης:
α. η βάση διίσταται σε κατιόντα και ανιόντα που ελευθερώνονται στην κά­θο­δο­ και την άνοδο αντίστοιχα
β. στην κάθοδο ελευθερώνεται αέριο Ο2
γ. στην άνοδο ελευθερώνεται αέριο Ο2
δ. στην άνοδο ελευθερώνεται αέριο που εξαρτάται από το είδος της βάσης.
Βάλτε σε κύκλο το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.

2. Η ένωση H2SO4 είναι οξύ σύμφωνα με τη θεωρία του Αrrhenius διότι:
α. περιέχει στο μόριό της υδρογόνο
β. είναι ηλεκτρολύτης
γ. αντιδρά με βάσεις
δ. όταν διαλύεται στο νερό ελευθερώνει κατιόντα Η+
ε. αλλάζει το χρώμα των δεικτών.
Βάλτε σε κύκλο το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.

3.  Συμπληρώστε τα διάστικτα των παρακάτω προτάσεων:
Τα οξέα τα οποία όταν διαλυθούν στο νερό μετατρέπονται πλήρως σε ιόντα ονομάζονται ............................................. , όπως για παράδειγμα το ............ ............................ , ενώ τα οξέα τα οποία όταν διαλύονται στο νερό μετατρέπονται μερικά σε ιόντα ονομάζονται ...................................... , όπως για παράδειγμα το .................................................... . Έτσι, ένα διάλυμα .......................................... οξέος εμφανίζει μικρότερη ηλεκτρική αγωγιμό­τητα από διάλυμα ................................... οξέος με την ίδια συγκέντρωση.
4.  Εξηγήστε αν οι παρακάτω προτάσεις είναι σωστές ή λανθασμένες και δώστε σχετικά παραδείγματα.
α. κάθε ένωση που αλλάζει το χρώμα των δεικτών είναι βάση.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
β. κατά τη διάλυση οποιουδήποτε οξέος στο νερό, προκύπτει από το κάθε μόριό του ένα ιόν Η+.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................

5.  Πώς θα χαρακτηρίζατε ένα διάλυμα ανάλογα με την τιμή του pH;
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................

6. i) Συμπληρώστε τα κενά ορθογώνια του παρακάτω πίνακα με το όνομα της αντίστοιχης ένωσης με την κοινή ονομασία και με το σύστημα JUPAC.
ένωση
NaOH
Fe(OH)2
NH3
Ba(OH)2
Ca(OH)2
ονομασία





ii) Να αναφέρετε τρεις κοινές ιδιότητες που παρουσιάζουν οι παραπάνω ενώσεις και να εξηγήστε που αποδίδονται αυτές.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................


ΟΜΑΔΑ B
Αντικείμενο εξέτασης:  Οξέα - βάσεις (ιδιότητες - ονοματολογία)

Στοιχεία μαθητή:
Επώνυμο: .................................................. Όνομα: ............................................
Τάξη: ........ Τμήμα: .........Μάθημα: ...................... Ημερομηνία: .......................

Ερωτήσεις:
1.  Κατά τη διαβίβαση ηλεκτρικού ρεύματος σε διάλυμα οξέος:
α.  το οξύ διίσταται σε κατιόντα και ανιόντα που ελευθερώνονται στην κάθοδο και την άνοδο αντίστοιχα
β.  στην κάθοδο ελευθερώνεται αέριο Η2
γ.  στην άνοδο ελευθερώνεται αέριο Η2
δ.  στην κάθοδο ελευθερώνεται αέριο που εξαρτάται από το είδος του οξέος.
Βάλτε σε κύκλο το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.

2.  Η ένωση NaOH είναι βάση σύμφωνα με τη θεωρία του Arrhenius διότι:
α. περιέχει στο μόριό της τη ρίζα υδροξύλιο
β. αντιδρά με οξέα
γ. αλλάζει το χρώμα των δεικτών
δ. όταν διαλύεται στο νερό ελευθερώνει ανιόντα ΟΗ-
ε. είναι ηλεκτρολύτης.
Βάλτε σε κύκλο το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.

3.  Συμπληρώστε τα διάστικτα των παρακάτω προτάσεων.
Οι βάσεις οι οποίες όταν διαλυθούν στο νερό μετατρέπονται πλήρως σε ιόντα ονομάζονται ............................. , όπως για παράδειγμα το ............................ ......................... , ενώ οι βάσεις οι οποίες όταν διαλύονται στο νερό μετατρέπονται μερικά σε ιόντα ονομάζονται ............................................... , όπως η ....................................... . Έτσι, ένα διάλυμα .................................. βάσης εμφανίζει μεγαλύτερη ηλεκτρική αγωγιμότητα από διάλυμα ............... .............................. βάσης με την ίδια συγκέντρωση.
4.  Εξηγήστε αν οι παρακάτω προτάσεις είναι σωστές ή λανθασμένες και δώστε σχετικά παραδείγματα.
α. κάθε ένωση που αλλάζει το χρώμα των δεικτών είναι οξύ
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
β. κατά τη διάλυση οποιασδήποτε βάσης στο νερό, προκύπτει από το κάθε «μόριό» της ένα ιόν ΟΗ-.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................

5.  Τι δείχνει το pH ενός διαλύματος και τι τιμές παίρνει;
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................

6. i) Συμπληρώστε τα κενά ορθογώνια του παρακάτω πίνακα με το όνομα της αντίστοιχης ένωσης με την κοινή ονομασία και με το σύστημα JUPAC.
ένωση
H2S
HNO2
H2SO4
H3PO4
HJ
ονομασία






ii) Να αναφέρετε τρεις κοινές ιδιότητες που παρουσιάζουν οι παραπάνω ενώσεις και να εξηγήσετε που αποδίδονται αυτές.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................


ΠΙΝΑΚΑΣ Ι

Στοιχεία κριτηρίου σύντομης διάρκειας

Ερωτ.
Είδος
Προβλ. Χρόνος
Επίπεδο δυσκολίας
Διδακτικοί στόχοι που αξιολογούνται
Προτειν. Βαθμολογία
1
Πολ/λής επιλογής
1 min
A
Γνώση επίδρασης ηλεκτρικού ρεύματος στα διαλύματα οξέων - βάσεων
2
2
Πολ/λής επιλογής
1 min
A
Κατανόηση ορισμού οξέων-βάσεων σύμφωνα με τον Arrhenius
2
3
Συμπλή-ρωσης
2 min
B
Γνώση ταξινομίας οξέων - βάσεων ανάλογα με την ισχύ τους
3
4
Σ-Λ με αι-τιολόγηση
4 min
B
α) γνώση του ρόλου των δεικτών
β) γνώση ταξινομίας οξέων - βάσεων σε μονοπρωτικά, διπρωτικά κ.λπ.
4
5
Σύντομης απάντησης
2 min
A
Γνώση της σχέσης ανάμεσα στην τιμή του pH ενός διαλύματος και του όξινου ή βασικού χαρακτήρα του
3
6
Ανάπτυξης
5 min
Γ
Γνώση ονοματολογίας και ιδιοτήτων οξέων - βάσεων
6

  

Παράδειγμα ωριαίου κριτηρίου αξιολόγησης

ΟΜΑΔΑ Α΄
Αντικείμενο εξέτασης: Οξέα - βάσεις - άλατα - οξείδια - χημικές αντιδράσεις

Στοιχεία μαθητή:
Επώνυμο: .................................................. Όνομα: ............................................
Τάξη: ........ Τμήμα: .........
Μάθημα: .......................................
Ημερομηνία: ..........................


ΘΕΜΑ 1ο
­ΟδηγίαΣτις ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής (1-4), βάλτε σε κύκλο το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.
Ερωτήσεις:
1.  Από τις χημικές ενώσεις: Na2SO4, SO3, Ba(OH)2, Na2CO3, CaO και ΝΗ3 αντιδρούν με το HCl μόνο οι:
α. Ba(OH)2, Na2SO4 και Na2CO3
β. CaO, Na2SO4 και ΝΗ3
γ. Na2CO3, CaO, Ba(OH)2 και ΝΗ3
δ. Na2SO4, CaO, Ba(OH)2 και SO3.

2. Ένα διάλυμα KCl μπορεί να αντιδράσει με διάλυμα ενός άλλου άλατος:
α. όταν σχηματίζεται δυσδιάλυτο αλάτι του καλίου
β. όταν ελευθερώνεται κάποιο αέριο
γ. όταν σχηματίζεται δυσδιάλυτο χλωριούχο αλάτι
δ. σε κάθε περίπτωση.


3.  Κατά την προσθήκη Na σε νερό για την τιμή του pH του διαλύματος που προκύπτει ισχύει:
α. pH = 7,             β. pH < 0,             γ. 0 £ pH < 7,            δ. pH > 7

4.  Σε κάθε χημική αντίδραση η μάζα των σωμάτων που παράγονται:.
α. είναι πάντα ίση με τη μάζα των σωμάτων που αρχικά αναμείξαμε
β. εξαρτάται από την ταχύτητα της αντίδρασης
γ. είναι μικρότερη από τη μάζα των σωμάτων που αντέδρασαν
δ. είναι πάντα ίση με τη μάζα των αντιδρώντων.

5.  Να συμπληρώσετε τα κενά ορθογώνια του παρακάτω πίνακα με το μοριακό τύπο του αντίστοιχου οξέος ή βάσης ή ανυδρίτη:
οξύ ή βάση
HΝΟ3

NaOH

HNO2
ανυδρίτης

Fe2O3

SO3


6.  Δίνονται τα παρακάτω στοιχεία με σειρά ελαττούμενης δραστικότητας:
Μg, Al, Mn, Zn, Fe, Pb, H, Cu, Ag, Hg
Να αντιστοιχήσετε το κάθε στοιχείο της στήλης (Ι) με μια μόνο χημική ένωση με την οποία αντιδρά και που περιέχεται στη στήλη (ΙΙ):
                                    (Ι)                               (ΙΙ)
                                    Zn                               HCl
                                    Fe                                ZnCl2
                                    Mg                               AgNO3
                                    Cu                               FeCl3
                                    Al                                AlCl3

ΘΕΜΑ 2ο
1.  Εξηγήστε αν οι παρακάτω προτάσεις είναι σωστές ή λανθασμένες.
α. Τα φαγητά αλλοιώνονται γρηγορότερα το καλοκαίρι παρά το χειμώνα.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
β. Ένα κομμάτι κιμωλία (CaCO3) μάζας 2g αντιδρά με διάλυμα HCl στον ίδιο χρόνο με 2g σκόνης κιμωλίας.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................

2.  Η όξινη βροχή οφείλεται κυρίως στην παρουσία σ’ αυτή των ισχυρών οξέων H2SO4 και ΗΝΟ3. Τα οξέα αυτά σχηματίζονται με κατάλληλη μετατροπή του SO2 και του NO2 που ελευθερώνονται στην ατμόσφαιρα μέσω των καυσαερίων.
α. Γράψτε τις χημικές εξισώσεις των αντιδράσεων με τις οποίες γίνεται η μετατροπή του SO2 σε H2SO4.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
β. Πιστεύετε ότι τα μάρμαρα (CaCO3) των αρχαίων μνημείων που βρίσκονται μακριά από περιοχές όπου υπάρχει μεγάλη εκπομπή καυσαερίων διαβρώνονται σε μικρότερο βαθμό από την όξινη βροχή;
Αιτιολογήστε σύντομα την άποψή σας.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................

ΘΕΜΑ 3ο
i)  Συμπληρώστε ποιοτικά και ποσοτικά τις παρακάτω χημικές εξισώσεις, α, β, γ και δ:
α. Ca + H2O ® ............ + H2
β. ........... + .......... ® NaOH + CaSO4
γ. NaOH + ........... ® Na3PO4 + H2O
δ. ............. + Na2CO3 ® Na2SO4 + ............ + H2O

ii)  Να αντιστοιχήσετε κάθε μία από τις παραπάνω αντιδράσεις α, β, γ και δ της στήλης (Ι) με την κατηγορία στην οποία ανήκει και περιέχεται στη στήλη (ΙΙ).
                      (Ι)                                           (ΙΙ)
                       α                                     εξουδετέρωση
                       β                                     σύνθεση
                       γ                                     απλή αντικατάσταση
                       δ                                     διπλή αντικατάσταση

iii) Εξηγήστε το λόγο για τον οποίο πραγματοποιείται κάθε μια από τις παραπάνω αντιδράσεις α, β, γ και δ.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
  
ΟΜΑΔΑ Β΄
Αντικείμενο εξέτασης: Οξέα - βάσεις - άλατα - οξείδια - χημικές αντιδράσεις

Στοιχεία μαθητή:
Επώνυμο: .................................................. Όνομα: ............................................
Τάξη: ........ Τμήμα: .........
Μάθημα: .......................................
Ημερομηνία: ..........................

ΘΕΜΑ 1ο
ΟδηγίαΣτις ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής (1-4), βάλτε σε κύκλο το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.
Ερωτήσεις:
1.  Από τις χημικές ενώσεις: BaCl2, SO3, NH4Cl, H2S, CaO και NH3 αντιδρούν με το NaOH μόνο οι:
α. BaCl2, NH4Cl και NH3
β. SO3, NH4Cl και H2S
γ. SO3, H2S και NH3
δ. SO3, CaO και H2S.

2. Ένα διάλυμα Ca(NO3)2 μπορεί να αντιδράσει με διάλυμα ενός άλλου άλατος:
α. όταν σχηματίζεται δυσδιάλυτο αλάτι του ασβεστίου
β. όταν σχηματίζεται δυσδιάλυτο νιτρικό αλάτι
γ. όταν ελευθερώνεται κάποιο αέριο
δ. σε κάθε περίπτωση.

3.  Κατά την προσθήκη SO3 σε νερό για την τιμή του pH του διαλύματος που προκύπτει ισχύει:
α. pH > 14,               β. pH < 7,             γ. 7 < pH £ 14,     δ. pH = 7

4.  H μάζα του άλατος που σχηματίζεται κατά την εξουδετέρωση μιας ποσότητας υδροξειδίου μετάλλου από την κατάλληλη ποσότητα οξέος:
α.  είναι ίση με το άθροισμα των μαζών του οξέος και της βάσης
β.  είναι πάντα μικρότερη από το άθροισμα των μαζών του οξέος και της βάσης
γ.  δεν μπορεί να συγκριθεί με το άθροισμα των μαζών του οξέος και της βάσης, διότι η σύγκριση αυτή εξαρτάται από τη φύση των αντιδρώντων
δ.  είναι πάντα μεγαλύτερη από τη μάζα του υδροξειδίου του μετάλλου που αντέδρασε.

5.  Να συμπληρώσετε τα κενά ορθογώνια του παρακάτω πίνακα με το μοριακό τύπο του αντίστοιχου οξέος ή βάσης ή ανυδρίτη:
οξύ ή βάση

Al(OH)3

H2SO4

ανυδρίτης
P2O3

KOH

N2O3

6.  Δίνονται τα παρακάτω στοιχεία με ελαττούμενη σειρά δραστικότητας:
Mg, Al, Mn, Zn, Fe, Pb, H, Cu, Ag, Hg
Να αντιστοιχήσετε το κάθε στοιχείο της στήλης (Ι) με μια μόνο χημική ένωση με την οποία αντιδρά και που περιέχεται στη στήλη (ΙΙ).
                      (Ι)                                           (ΙΙ)
                     Mg                                    HCl
                     Cu                                    PbCl2
                      Al                                    ZnCl2
                      Zn                                    AlCl3
                      Pb                                    AgNO3

ΘΕΜΑ 2ο
Ερωτήσεις:
1.  Εξηγήστε αν οι παρακάτω προτάσεις είναι σωστές ή λανθασμένες.
α. Για να διατηρήσουμε τα φαγητά τα τοποθετούμε στο ψυγείο.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
β. Ένα έλασμα σιδήρου μάζας 10g χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να αντιδράσει με αραιό διάλυμα H2SO4 από 10g ρινισμάτων σιδήρου.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................

2.  Η όξινη βροχή οφείλεται κυρίως στην παρουσία σ’ αυτή των ισχυρών οξέων H2SO4 και ΗΝΟ3. Τα οξέα αυτά σχηματίζονται με κατάλληλη μετατροπή του SO2 και του NO2 που ελευθερώνονται στην ατμόσφαιρα μέσω των καυσαερίων.
α. Γράψτε τις χημικές εξισώσεις των αντιδράσεων με τις οποίες γίνεται η μετατροπή του SO2 σε H2SO4.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
β. Πιστεύετε ότι η όξινη βροχή επηρεάζει τις καλλιέργειες; Αιτιολογήστε σύντομα την άποψή σας.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................


ΘΕΜΑ 3ο
i)  Συμπληρώστε ποιοτικά και ποσοτικά τις παρακάτω χημικές εξισώσεις, α, β, γ και δ:
α. N2O5 + H2O ® ............
β. ............. + ............. ® KOH + CaCO3
γ. Ba (OH)2 + ............. ® Ba2 (PO4)3 + H2O
δ. ............. + NΗ4Cl ® CaCl2 + ............ + H2O

ii)  Να αντιστοιχήσετε κάθε μία από τις παραπάνω αντιδράσεις α, β, γ και δ της στήλης (Ι) με την κατηγορία στην οποία ανήκει και περιέχεται στη στήλη (ΙΙ).
                      (Ι)                                           (ΙΙ)
                       α                                     εξουδετέρωση
                       β                                     σύνθεση
                       γ                                     απλή αντικατάσταση
                       δ                                     διπλή αντικατάσταση

iii) Εξηγήστε το λόγο για τον οποίο πραγματοποιείται κάθε μια από τις παραπάνω αντιδράσεις α, β, γ και δ.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................



ΠΙΝΑΚΑΣ IΙ

Στοιχεία κριτηρίου ωριαίας διάρκειας

Ερωτ.
Είδος
Προβλ. Χρόνος
Επίπεδο δυσκολίας
Διδακτικοί στόχοι
που αξιολογούνται
Προτειν. Βαθμολογία
1.1
Πολ/λής επιλογής
12 min
Â
Γνώση εξουδετέρωσης και προϋπο­θέ­σεων πραγματοποί­η­σης αντιδράσεων διπλής αντικατάστασης.
1
1.2
Πολ/λής επιλογής
12 min
A
Γνώση προϋποθέσεων πραγματοποίη­σης αντιδράσεων διπλής αντικατάστα­σης.
1
1.3
Πολ/λής επιλογής
12 min
Á
Γνώση της αντίδρασης των δραστικών μετάλλων και των όξινων οξειδίων με το νερό και κατανόηση της σχέσης ανά­μεσα στο pH και τις ιδιότητες ενός διαλύματος.
1
1.4
Πολ/λής επιλογής
12 min
Á
Κατανόηση νόμου διατήρησης της μάζας και της στοιχειομετρίας της αντίδρασης.
1
1.5
Συμπλή-ρωσης
12 min
Β
Γνώση των ανυδριτών οξέων και βάσεων.
2
1.6
Αντιστ/σης
12 min
Α
Κατανόηση της προϋπόθεσης για την πραγματοποίηση αντίδρασης απλής αντικατάστασης.
2
2.1α
Σ - Λ με αιτιολό-γηση
6 min
Α
Κατανόηση του τρόπου επίδρασης της θερμοκρασίας στην ταχύτητα των αντιδράσεων.
1,5
2.1β
Σ - Λ με αιτιολό-γηση
6 min
Α
Κατανόηση του τρόπου επίδρασης της ελεύθερης επιφάνειας των στερεών στην ταχύτητα των αντιδράσεων.
1,5
2.2α
Σύντομης απάντησης
8 min
Β
Γνώση τρόπου μετατροπής του SO2 σε H2SO4 στην ατμόσφαιρα.
1,5
2.2β
Σύντομης απάντησης
8 min
Β
Γνώση συνθηκών δημιουργίας όξινης βροχής και των επιπτώσεων της στα μαρμάρινα μνημεία και τις καλλιέργειες.
1,5
3.i)
Ανάπτυξης
14 min
Γ
Κατανόηση μηχανισμού αντιδράσεων και εφαρμογής του νόμου δράσης των μαζών σ’ αυτές.
2
3.ii)
Αντιστ/σης
14 min
Α
Γνώση ταξινομίας χημικών αντιδράσεων.
2
3iii)
Ανάπτυξης
14 min
Γ
Κατανόηση συνθηκών πραγματοποίησης αντιδράσεων
2


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου